Kolendra

Kolendra

Dla jednych może być irytujący, a dla innych denerwujący. Może być przyjacielem w kuchni, jeśli zachowa się umiar i dobre nawyki. Chociaż kolendra zielona może wyglądać podobnie do swojej kuzynki, rodzimej pietruszki, jej zapach wyraźnie wskazuje na to, że pochodzi z Orientu. Dowiedz się, co ta dziwna roślina ma do zaoferowania.

Jak wygląda kolendra i z czego jest zrobiona?

Kolendra jest jednoroczną rośliną baldaszkowatą (Apiaceae Linl). Kolendra jest rośliną wieloletnią z rodziny baldaszkowatych (Apiaceae Lindl), pochodzącą z Bliskiego Wschodu. Uprawia się ją w Europie, Azji i Afryce Północnej. Smak liści różni się w zależności od miejsca, z którego pochodzą. Syryjczycy mają bardziej ostry, a Etiopczycy bardziej aromatyczny.
Istnieją dwa rodzaje kolendry. Dzika kolendra (Coriandrum Tordylium) i bardziej popularna kolendra siewna (Coriandrum Sativum L.). Nazwa kolendry pochodzi od jej niedojrzałych nasion. Hipokrates (w języku greckim) i Pliniusz, starożytni uzdrowiciele, kojarzą z nią robaka.
Można również wykorzystać właściwości wszystkich części tej rośliny. Należą do nich delikatne liście, które mają silny aromat i smak, a także kuliste nasiona (spiczaste na jednym końcu) i łodygi.

Liście i nasiona kolendry: Wartość odżywcza

Zielone liście kolendry zawierają witaminy A, B3 i A. Pomaga to zachować zdrową skórę i wzrok. Mogą również zawierać witaminę K, która jest niezbędna do budowy kości. Zarówno owoce, jak i ziele zawierają mnóstwo minerałów, w tym wapń, żelazo i magnez. Korzystnie wpływają na ciśnienie krwi, a także foliany, betakaroten i olejki eteryczne.
Kolendra zawiera również przeciwutleniacze. Witamina C zawarta w kolendrze wzmacnia Twój układ odpornościowy. Warto dodawać kolendrę do dań rozgrzewających zimą i jesienią.
Nasiona kolendry są bogate w węglowodany, a także dużo oleju, w tym kwasów tłuszczowych. Nasiona te są bogate we flawonoidy i fitosterole, a także kwas polifenolowy, kumarynę i związki białkowe.
Dobrze jest być poinformowanym
Liście kolendry mają więcej witamin i składników mineralnych niż nasiona.
Nasiona kolendry zawierają czynnik antywitaminowy (anty B1), który jest odporny na działanie wysokiej temperatury i może prowadzić do niedoboru witaminy B1. Jeśli jesteś wielkim fanem kolendry i regularnie spożywasz ten składnik, pamiętaj, aby przyjmować go jako witaminę uzupełniającą!
Jeśli masz całą roślinę, możesz zachować jej łodygę. Ma ona wiele interesujących właściwości, podobnie jak nasiona, liście i korzenie kolendry. Można ją stosować w smoothie, sosach, zupach i sokach. Jest też smaczna w gulaszu z soczewicy.

Jakie są właściwości kolendry?

Kolendra na problemy trawienne
Kolendra jest od wieków stosowana w dolegliwościach żołądkowych i jelitowych. Kolendra jest doskonałym środkiem na te dolegliwości. Jednak związki przeciwbakteryjne, takie jak borneol czy limonen, mogą pomóc w zapobieganiu mdłościom.
Błonnik znajdujący się w nasionach kolendry pomaga obniżyć poziom trójglicerydów i złego cholesterolu (LDL) oraz podwyższyć poziom dobrego cholesterolu. Jest to szczególnie ważne dla osób z wysokim ryzykiem udaru i zawału serca.
Niektóre środki przeczyszczające zawierają kolendrę. Preparaty z kolendry mogą poprawiać trawienie. Może to wynikać z tego, że zwiększają przepływ żółci, soku trzustkowego i żółci do dwunastnicy. Przyprawę tę można również stosować w diecie oczyszczającej wątrobę.

Kolendra i stres oksydacyjny

Stres oksydacyjny jest powszechną chorobą cywilizacyjną. Wiąże się z rakiem, chorobami serca i chorobą Alzheimera. Uważa się, że zawarta w kolendrze kwercetyna chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Są one znane z tego, że mogą wyrządzić wiele szkód. Można je również znaleźć w wielu szkodliwych i toksycznych substancjach, takich jak rtęć, którą spożywamy w tuńczyku i mieczniku. Badania wykazały, że kolendra może mieć zdolność do usuwania metali ciężkich z organizmu i wiązania ich.

Kolendra - zastosowanie w kosmetyce

Cytronellol, naturalny środek antyseptyczny występujący w kolendrze, jest powodem, dla którego z tej orientalnej przyprawy produkuje się pastę do zębów. Może przyspieszać gojenie się ran i odświeża oddech. W przemyśle kosmetycznym istotną rolę odgrywa olej pozyskiwany z nasion kolendry.

Olejek z kolendry

Olejek z nasion kolendry ma jasnożółty kolor i słodki zapach. Można go łączyć z goździkami, kardamonem i gałką muszkatołową, tworząc aromaty do słodyczy, alkoholi i tytoniu. Stosuje się go również w aromaterapii i perfumerii, np. do produkcji balsamów, kremów i mydeł.
Linalool ma działanie rozkurczowe, co oznacza, że wpływa na mięśnie gładkie jelit. Może mieć również działanie przeciwskurczowe i przeciwbakteryjne, dzięki czemu może pomóc w łagodzeniu infekcji błony śluzowej żołądka. Olejek kolendrowy może mieć pozytywny wpływ na układ nerwowy.
Linalol, który jest głównym składnikiem olejku eterycznego występującego w kolendrze, ma działanie uspokajające. Napary z kolendry są stosowane w medycynie naturalnej do leczenia objawów nerwicy wegetatywnej i pobudzenia, które utrudniają zasypianie.

Kolendra: zastosowanie w kuchniach świata

Kolendra jest powszechnie stosowaną przyprawą. Aby zachować aromat, liście kolendry dodaje się do potraw po ich ugotowaniu. Nasiona kolendry to jasna, pomarańczowa odmiana o słodkim, pikantnym, pieprzowo-balsamicznym aromacie.
Aby wzmocnić smak całych nasion, można je przed użyciem lekko podprażyć. Są one drobno zmielone i można je stosować w indyjskich przyprawach curry lub w mieszankach arabskich, takich jak garam masala, tandoori masala i (wraz z czosnkiem) taklia. Przyprawy te stosuje się w marynatach, zupach i gulaszach, a także w potrawach z dziczyzny, jagnięciny i mięsa koziego oraz w farszach.
W kuchni azjatyckiej dominują liście, które mają delikatny anyżkowy zapach. W Chinach kolendra jest używana jako zamiennik pietruszki. Meksykanie stosują kolendrę w sosie guacamole, burritos i falafelach. Grecy używają jej w falafelach, a Egipcjanie przygotowują z niej przekąski dukkah. W hummusie kolendra ma podobny aromat do prażonego sezamu, soli i pieprzu.
Kolendra jest używana w ostrym sosie z czerwonych papryczek chili w Afryce Północnej, zwanym harissa. Po posmarowaniu nią kurczaka lub ryby tworzy aromatyczną, chrupiącą skórkę.
Można ją dodawać do sałatek, serków wiejskich i twarogowych oraz potraw z blanszowanego mleka kokosowego, doprawiając startą skórką z limonki, imbirem, pomarańczą. Świetnie komponuje się z daniami z ciecierzycy, czarnej fasoli i cieciorki, a także z risottami i pieczonymi batatami.
Kolendrę można stosować zarówno w daniach wytrawnych, jak i słodkich, a także w koktajlach (np. Ze szpinaku, imbiru i cytryny, sokach oraz słodkich deserach: lodach, wypiekach, np. piernikach, cieście marchewkowym, domowym chlebie. Kakao i wyroby na bazie czekolady są często wzbogacane olejkiem kolendrowym.

Przechowywanie kolendry

Zmieloną kolendrę należy przechowywać w szczelnym plastikowym pojemniku, aby zachowała swój aromat i inne właściwości. Świeże, delikatne pęczki można kupić w sklepach z żywnością azjatycką i na targowiskach. Mogą one szybko zwiędnąć, jeśli będą narażone na zbyt dużą wilgotność. Należy je przechowywać w szczelnie zamkniętym pojemniku w lodówce i zużyć w ciągu tygodnia. Po wysuszeniu liście tracą swój smak. Liście można jednak pokroić, zblanszować i zamrozić.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.