Bakalie - orzechy

Bakalie - orzechy

Wartość orzechów jest często pomijana. Często dodaje się je do deserów i ciast podczas świąt, więc zazwyczaj nie trafiają na nasze talerze. Badania wykazały, że orzechy są korzystne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Chociaż orzechy zalicza się do podgrupy owoców, mają one wyższą zawartość kalorii i są bogatsze w tłuszcz i białko niż pozostałe owoce. Tłuszcz ten jest korzystny dla zdrowia, ponieważ dominują w nim korzystne oleje jedno- i wielonienasycone, które mają pozytywny wpływ na metabolizm lipidów. Orzechy są bogate w składniki mineralne, takie jak potas, magnez, żelazo i wapń, jednak poszczególne gatunki mają ich różne ilości (patrz tabela 1). Zawierają również dużo fosforu, co może być mniej korzystne, ponieważ większość polskich diet ma już wysoki poziom fosforu. Dzieje się tak dlatego, że duża ilość fosforu może utrudniać wchłanianie wapnia. Orzechy oprócz składników mineralnych dostarczają również witamin. Migdały i orzechy laskowe zawierają duże ilości witaminy E.

Wykazano, że orzechy mogą zapobiegać chorobom układu sercowo-naczyniowego, a zwłaszcza chorobie niedokrwiennej serca. Wynika to z korzystnego, specyficznego składu kwasów tłuszczowych. Orzechy są również dobrą alternatywą dla oleju i oliwy z oliwek, ponieważ zawierają te związki w postaci nietłustej.
Chociaż uważa się, że orzechy mogą pomóc w zapobieganiu cukrzycy typu 2, przed wyciągnięciem ostatecznych wniosków konieczne jest przeprowadzenie większej liczby badań. Ważne jest również podkreślenie znaczenia orzechów w zapobieganiu i leczeniu próchnicy. Twardość orzechów pomaga w czyszczeniu zębów, zwłaszcza u dzieci i młodych dorosłych, którzy nie mają trudności z żuciem. Dodatkową zaletą jest fakt, że orzechy zawierają mało cukrów prostych i nie zatykają zębów tak bardzo jak słodycze.

Orzechy mogą być spożywane bezpośrednio. Nie ma potrzeby dodawania do potraw jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Gdy nie znamy źródła tłuszczu użytego do przyrządzenia potraw, trudno jest jeść poza domem. Orzechy są przenośne, można je zabrać ze sobą wszędzie i można je przechowywać przez długi czas. Orzechy to zdrowa przekąska, którą można łatwo zjeść i która może być przechowywana przez długi czas.

Orzechy należy spożywać na surowo, dodawać do sałatek i innych potraw. Nie zaleca się spożywania orzechów solonych ze względu na wysoką zawartość sodu, która może prowadzić do nadciśnienia, oraz orzechów prażonych ze względu na związki rakotwórcze, które tworzą się w wysokiej temperaturze. Dodanie czekolady lub karmelu do orzechów może zwiększyć ilość cukrów prostych, co z kolei zmniejsza ich właściwości prozdrowotne. Wielkość porcji nie powinna przekraczać jednej garści.
Warto docenić właściwości odżywcze orzechów. Są one pożywną przekąską, która może być spożywana w małych ilościach i często.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.